Contacte: redaccio@portaenrere.cat

Ciutat L’Ajuntament ha recaptat més de 24 milions d’euros pels parquímetres en el període 2015-2023: el...

Comentaris (0) /

Avatar photoEscrit per:

Ara fa gairebé dos mesos que l’alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, va fer un balanç del primer any encapçalant l’actual govern municipal. En aquell discurs, el batlle va destacar la feina feta, però no va fer referència, en cap moment, a un tema força criticat a la ciutat: la gestió de les zones regulades d’aparcament. Un tema que va començar a estar a l’ordre del dia l’octubre de l’any passat, quan el govern municipal va advertir que l’Ajuntament estava en situació de «fallida».

Aleshores, Viñuales va assegurar que el consistori tenia un forat de 14 milions d’euros i, per solucionar-ho, va proposar un augment considerable de tributs. Així, l’Impost de Béns Immobles (IBI) augmentaria un 20%; l’Impost sobre Construccions, Instal·lacions i Obres (ICIO) s’incrementaria un 30%; i 3.400 places d’aparcament al carrer que fins aleshores eren blanques (gratuïtes) — al voltant de l’Hospital Joan XXIII, a l’Arrabassada i a Llevant — passarien a ser de pagament (zona blava, verda o taronja).

El mateix octubre del 2023, l’Ajuntament de Tarragona va començar a fer els primers canvis en l’aparcament regulat: va pintar i despintar diverses zones regulades de la ciutat. En alguns carrers es van crear noves places d’aparcament i en d’altres van canviar el color existent. És el cas, per exemple, de les places d’aparcament de color taronja del carrer Enric d’Ossó. Es van eliminar les 100 places de color taronja — places d’estacionament de llarga durada (màxim un dia) — i es van pintar 360 noves zones de color verd o blau — el color de la zona indica el preu de la tarifa, segons si són residents (tarifa d’aparcament de zona verda) o no (tarifa d’aparcament de zona blava) —. A prop de l’antiga presó també hi va haver canvis. Més concretament, als carrers Goya, Covadonga i Josep Roig i Bergadà. En aquest cas, van ser fruit d’una reclamació veïnal, ja que el disseny d’uns carrils en bateria impedien marcar el doble sentit de la circulació al carrer.

Els canvis amb més afectació, però, van ser els dels voltants de l’Hospital Joan XXIII. El desembre del 2023, el consistori va decidir ubicar una nova zona verda regulada per als residents. Per tant, es va eliminar la zona blanca de 25 carrers propers al Joan XXIII i es van crear 1.125 places d’aparcament de zona verda. En aquesta ocasió, la regidora de Mobilitat, Sonia Orts, va assegurar que l’objectiu d’aquesta actuació era «afavorir la rotació dels vehicles i facilitar l’aparcament del veïnat de la zona de Joan XXIII».

Una setmana abans de les festes de Nadal, també es va obrir el nou aparcament dissuasiu de darrere de l’Hospital Joan XXIII. En total, 388 places de zona taronja en 1,5 hectàrees de superfície, amb carregadors per a vehicles elèctrics i per 1 euro al dia. A l’acte d’inauguració, l’alcalde de la ciutat, Rubén Viñuales, va remarcar que amb aquest pàrquing s’oferiria més espai d’aparcament a la zona, tal com es demanava, però la segona setmana de febrer els vehicles ja no cabien a cap dels pàrquings municipals de la zona. Ni al dissuasiu ni al municipal soterrat. Tampoc al privat de davant de l’Escola Tarragona, el Tgnpark Oliver, que ofereix 290 places per a vehicles. Tots els aparcaments estaven al límit i, fins i tot, hi havia cua per abonar-s’hi.

Aquesta va ser, doncs, la reacció dels veïns i dels treballadors de la vora, mentre que els aparcaments de zona verda estaven pràcticament buits. Mesos més tard, l’abril del 2024, l’ajuntament tarragoní va tornar a canviar de parer i, finalment, va repintar algunes de les zones d’aparcament regulat de color taronja. Va ser arran de la diagnosi del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS), en la qual es va detectar una alta saturació de vehicles i una baixa rotació als estacionaments regulats. Així doncs, en total van canviar de color 400 places d’aparcament de color verd o blau, la qual cosa va suposar un total de 900 places d’un euro al dia a la zona de l’Hospital Joan XXIII i del Parc del Francolí, incloses les 388 places de zona regulada taronja de l’aparcament dissuasiu del carrer Guillem Oliver, operatiu des del desembre de l’any passat.

Aquestes són les tarifes d’aparcament que hi ha actualment a la ciutat:

Les queixes veïnals i la manca de comunicació de l’Ajuntament de Tarragona

Davant dels canvis de zona en alguns aparcaments de la ciutat, durant tot aquest temps el veïnat no s’ha quedat de braços plegats. El desembre del 2023, veïns de la zona de l’Hospital Joan XXIII ja van haver de matisar unes paraules de l’alcalde en què defensava que aquestes places d’estacionament de zona verda s’havien creat «com a resposta a una voluntat veïnal». Des de l’Associació de Veïns Parc Francolí, la seva secretària, Roser Barrio, va afirmar al Diari de Tarragona que «la comunicació es va fer mitjançant una reunió d’urgència en la qual no es va demanar l’opinió dels veïns».

Aquesta mateixa reacció la van tenir els veïns del barri del Port dos mesos abans. La mesura aplicada va ser la mateixa: canviar la zona taronja per zona verda. Aquell canvi suposava un nou canvi de tarifa: 0,35 euros per mitja hora, 1,20 euros per una hora i 4,05 euros per dues hores. En declaracions al Diari de Tarragona, la presidenta de l’associació de veïns de la zona, Maria Carme Puig, explicava que l’entitat «no tenia cap informació» sobre el canvi de les tarifes per aparcar. Des de l’EMT, Orts justificava aquest canvi de color defensant que «la situació es duu a terme en benefici dels usuaris i del teixit comercial del Barri del Port». Una impressió que no compartien els veïns i els usuaris de les places d’aparcament repintades. En aquest cas, els carrers afectats van ser els següents: Carrer del Mar, Lleó, Real, Vapor, Castaños, Castellarnau, Misericòrdia i Rebolledo.

Però veïns i comerciants no han sigut els únics que han criticat les decisions de l’actual consistori. Durant tots aquests mesos també ho han fet els grups municipals de l’oposició, especialment Esquerra Republicana de Catalunya (ERC). Fins ara, s’han posicionat en contra de la zona verda al voltant de l’Hospital Joan XXIII i han criticat que algunes decisions no es prenguin conjuntament al plenari, com va passar amb la proposta de flexibilitzar els dies i els horaris aplicables de les zones regulades, quan ERC, PP i Vox van tombar aquest punt de l’ordre del dia del plenari del 15 de desembre.

Des d’ERC, el regidor Xavier Puig i Andreu va fer èmfasi en la necessitat de convertir el pàrquing dissuasiu Torroja en zona taronja. Durant aquests mesos, Puig ha posat en qüestió la gestió general dels aparcaments, perquè especialment als voltants de l’Hospital Joan XXIII els canvis aplicats no han comportat cap millora evident. Més aviat al contrari: la majoria dels veïns i treballadors de la zona han optat per buscar altres aparcaments que no fossin de tarifa verda.

 

La regidora Gemma Fusté (ERC) també va lamentar, a principis de gener d’aquest any, la falta de transparència per part del govern municipal. Ella mateixa va explicar que els abonats dels aparcaments municipals es van emportar una «desagradable sorpresa» després de les festes de Nadal: «Apujar els impostos i els preus dels aparcaments un 20% per part del govern i els seus socis ja ho trobàvem desmesurat, però ara, a tot això, cal afegir-hi que no s’ha informat d’aquest augment de les tarifes a les persones abonades als pàrquings. És molt trist que s’assabentin d’aquesta mesura quan els arriba la notificació del banc».

Mapa dels ingressos dels aparcaments i els parquímetres de Tarragona, carrer per carrer

Porta Enrere ha tingut accés als ingressos de cada zona d’aparcament de la ciutat (zones regulades i parquímetres municipals i dissuasius) del 2015 fins al setembre del 2023 inclòs, just abans que les noves tarifes i el repintat de zones d’aparcament entressin en vigor. La informació s’ha aconseguit a través d’una petició d’accés a la informació pública, feta l’octubre de 2023, que no va ser resposta completament fins al maig de 2024.

Totes les dades estan recopilades al següent mapa, d’elaboració pròpia. La ubicació marcada al mapa fa referència a un carrer (o carrers) en concret. Per ser més exactes, a la quantitat total d’ingressos de tot el carrer o de tota la zona especificada. En els casos en què no consten les dades de cada any és perquè l’EMT no les té comptabilitzades.

 

 

 

De tots els aparcaments de zona regulada, aquests són els deu carrers que han recaptat més ingressos del 2015 fins al setembre del 2023 (inclòs).

Com que la majoria són de zona blava, a continuació detallem els carrers que més diners han recaptat de les altres zones regulades: la zona verda i la zona taronja, respectivament.


Segons les dades exposades al mapa, hi ha alguns carrers en què els ingressos del 2023 (fins al setembre inclòs) han sigut més elevats que els ingressos totals del 2022. Els cinc casos més exemplificatius són els següents: la plaça dels Carros, amb un augment d’11.372,15 € en relació al 2022; el carrer d’Higini Anglès, amb un augment de 10.896,80 €; la Rambla Lluís Companys, amb un augment de 9.573,80 €; el carrer de Barcelona, amb un augment de 7.751,85 €; i el Passeig de la Independència, amb un augment de 4.948 €.

A banda dels ingressos dels aparcaments carrer per carrer, Porta Enrere també ha tingut accés a la quantitat total recaptada pels aparcaments de zones regulades. Any per any, des del 2015.

Els ingressos anuals dels pàrquings municipals

Al mapa hi ha detallats els ingressos de cada pàrquing municipal segons si són per rotació o per abonament. En la següent taula, s’exposa la quantitat total d’ingressos, any per any. En el cas del 2023, les dades recopilades van del gener al setembre.

 

L’oferta de places d’estacionament regulat, al centre de Tarragona

A més dels ingressos anuals recaptats per l’Ajuntament de Tarragona, el mapa també mostra com els aparcaments de zona regulada i els pàrquings municipals es concentren al centre de la ciutat. Així, al centre de la ciutat hi ha un total de 5.546 places d’aparcament de pagament mitjançant parquímetre (dades facilitades per l’EMT el març de 2023), 3.859 de les quals són de zona verda, 1.263 de zona blava i 424 de zona taronja.

Pel que fa a les places d’estacionament dissuasiu, són les següents:

*Taula elaborada per l’EMT.

Per tant, no hi ha zones de parquímetre més enllà del centre de Tarragona. De fet, la mateixa EMT admet que no té dades de la quantitat de les places d’aparcament que hi ha als barris de fora del centre de la ciutat, en què l’aparcament que hi ha és de zona blanca i, per tant, sense cap cost per als usuaris.

A banda d’això, al centre de la ciutat hi ha un pàrquing municipal que podria desaparèixer en els pròxims anys. És el pàrquing Francesc Bastos. Segons una notícia publicada al Diari de Tarragona el 2 de març d’enguany, la idea del govern municipal és cedir el solar del pàrquing perquè el Govern de la Generalitat hi construeixi el nou CAP Jaume I.

Noves tarifes (més elevades) als pàrquings

Aquest tema dels aparcaments continua efervescent al centre de Tarragona d’ençà que, a principis de l’any passat – durant el mandat d’Esquerra Republicana amb coalició amb la CUP i Junts per Tarragona – ja es van aplicar unes noves tarifes als pàrquings municipals tancats de Tarragona, que van suposar l’augment d’un 10% del preu dels abonaments i del preu de rotació: de 4,50 € a 4,95 €. En aquell moment, aquesta pujada de preus es va atribuir a la despesa en energia elèctrica dels aparcaments municipals, ja que, en el darrer semestre del 2022, la despesa va créixer un 100%.

La tarifa diària dels pàrquings públics, però, va tornar a ser notícia el gener d’enguany. L’Empresa Municipal de Transports Públics de Tarragona (EMT) va decidir, d’una banda, apujar la tarifa diària dels pàrquings públics a 5,95 euros. De l’altra, també va encarir els preus dels abonaments dels set aparcaments tancats – Avinguda Catalunya, President Lluís Companys, Tàrraco, Joan XXIII, Saavedra, Francesc Bastos i Torroja – i va ajustar els preus dels punts de càrrega de vehicles elèctrics, tant dels que estan als pàrquings municipals com dels que estan a la via pública, en una tarifa de 0,35 €/KWh. Segons l’empresa municipal, aquestes decisions van ser preses a conseqüència del mateix motiu que defensava el govern anterior: l’augment de la despesa d’energia elèctrica generada pel funcionament dels pàrquings. En un comunicat, la presidenta de l’EMT, Sonia Orts, va afirmar que «tot i que la despesa d’energia elèctrica ha augmentat en més d’un 100% els últims mesos, no volem que aquest increment repercuteixi directament en els usuaris».

 

 

Col·labora
Porta Enrere és un mitjà completament independent que no rep publicitat pública ni privada. Per fer possible el periodisme d'investigació lliure cal el suport de la ciutadania.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Accepta cookies
Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar l’experiència d’usuari, analitzar el trànsit del lloc web i personalitzar el contingut. En fer clic a "Accepta les cookies", accepteu l’ús de les cookies descrites a la nostra Política de cookies. També podeu configurar quines cookies voleu acceptar fent clic a “Configurar les cookies”.