«Us fem avinent que el proper 28 de novembre de 2024 finalitzarà el citat termini i, per tant, es procedirà a la continuació de la tramitació de l’adjudicació del contracte». Aquesta és la resposta que el departament de Contractació, Compres i Subvencions de l’Ajuntament de Tarragona va donar a Porta Enrere quan aquest mitjà va fer una sol·licitud d’accés a la informació pública (SAIP) demanant els informes sobre l’estat de l’adjudicació del contracte de l’estudi de la qualitat de l’aire al municipi.
L’informe de Contractació, signat el 24 d’octubre d’enguany, especifica que el 29 de maig es va resoldre la suspensió de la tramitació del procediment d’adjudicació del contracte per un «termini màxim» de sis mesos. Si en aquell període els pressupostos de la Generalitat de Catalunya contemplaven «una aplicació pressupostària per fer front a l’estudi», l’Ajuntament tramitaria la decisió de no adjudicar el contracte. En cas contrari, diu aquell informe, «es continuarà la tramitació fins a l’adjudicació del contracte».
En el moment de la publicació d’aquest article, 26 de novembre de 2024, no hi ha pressupostos de la Generalitat de Catalunya. De fet, tal com va admetre la portaveu del Govern Silvia Paneque, l’executiu català no podrà començar el 2025 amb els comptes aprovats. Això vol dir que, com afirma Contractació en el seu informe, l’Ajuntament de Tarragona haurà d’adjudicar el contracte, la licitació del qual va guanyar el Laboratori del Centre del Medi Ambient de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).
Malgrat allò que diu el departament de Contractació, Porta Enrere ha pogut saber que l’Ajuntament no vol adjudicar el contracte. Els últims dies, diferents departaments del consistori estan analitzant el cas per veure com es pot procedir al desistiment de l’adjudicació i, encara més important, la manera de justificar aquesta decisió mesos després que l’Ajuntament hagués anunciat la UPC com a guanyadora del concurs en un tràmit administratiu que només estava pendent del decret d’adjudicació o desistiment, un fet que s’havia d’haver produït en qüestió de dies, tal com va explicar a Porta Enrere en un article el 19 d’abril d’enguany Aitana de la Varga, doctora en dret i professora de dret administratiu de la Universitat Rovira i Virgili. «A tot estirar, això s’hauria d’haver fet el 18 de desembre de 2023», deia De la Varga a aquest mitjà. En aquell article d’ara fa set mesos, els experts en dret consultats per Porta Enrere ja advertien que l’actuació de l’Ajuntament en aquest concurs, en el sentit de no adjudicar quan tocava, podria ser constitutiu d’un delicte de prevaricació.
Així, l’Ajuntament pretén ara no fer efectiva l’adjudicació gairebé un any després d’haver acabat el concurs que va donar com a guanyadora a la UPC. Durant aquests mesos, primer de tot, el consistori va deixar passar el temps, després, el regidor de Medi Ambient, Guillermo García de Castro va presentar una sol·licitud d’una moratòria en l’adjudicació i, finalment, la regidora d’Hisenda, Isabel Mascaró, va resoldre la suspensió del tràmit.
Una suspensió sota la sospita de la prevaricació
L’informe de Contractació que estipulava que el termini de la suspensió finalitzava el 28 de novembre feia referència a una resolució signada per la regidora d’Hisenda, Isabel Mascaró, el 29 de maig d’enguany. El text d’aquella resolució feia un resum de com havia anat la licitació del contracte, que s’havia posat en marxa amb l’impuls de la regidora de Medi Ambient de la legislatura anterior, la cupaire Eva Miguel, en un govern on l’alcalde era el republicà Pau Ricomà. Aquella iniciativa de l’anterior govern municipal va ser molt criticada pel principal partit de l’oposició, ara al capdavant de l’executiu de la plaça de la Font, el PSC. Tal com recollia Porta Enrere en un article el passat 31 de maig de 2024, l’aleshores portaveu socialista, Sandra Ramos (actual regidora de Cultura, Universitats, Memòria Democràtica i Benestar Animal municipal), assegurava en una sessió del ple de l’Ajuntament el 28 de març de 2022 que «el PSC sosté que l’estudi de la qualitat de l’aire l’hauria de pagar qui té les competències, en aquest cas la Generalitat de Catalunya, i no “regalar” més de mig milió d’euros». Ramos afirmava que l’estudi es feia perquè l’aleshores alcalde, Pau Ricomà, volia «acontentar les conselleres de la CUP», afegint, a més, que «aquesta ciutat [Tarragona] no es mereix tenir un alcalde que se supediti a les demandes d’un partit antisistema».
La resolució signada per Mascaró el maig d’enguany resolia que s’havia de suspendre la tramitació de l’estudi de la qualitat de l’aire per un termini màxim de sis mesos, al final dels quals, tal com també recollia l’informe de Contractació, si els pressupostos de la Generalitat no contemplaven cap partida per fer aquest estudi, s’havia d’adjudicar el contracte.
La justificació del nou equip de govern municipal (PSC) per suspendre la tramitació de l’adjudicació era que considerava que l’estudi que s’havia de fer al municipi estava molt limitat en extensió (geogràfica), tenint en compte, deia aquell argument, que «l’afectació de la contaminació de l’aire al Camp de Tarragona va més enllà del terme municipal de Tarragona».
Aquell argument no tenia en compte que el municipi del Morell, que és a tocar de la refineria de Repsol i del seu complex químic, així com d’altres empreses, fa anys i panys que fa un estudi anual de la qualitat de l’aire al seu terme municipal per tal de saber què respiren els seus ciutadans.
A més, durant aquest període de suspensió de l’adjudicació del contracte, tres municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona (dos d’ells governats pel PSC) van decidir fer un estudi de la qualitat de l’aire, encarregant els treballs a la UPC. Els alcaldes de la Llagosta, Mollet del Vallès i Santa Perpètua de Mogoda (90.000 habitants entre els tres) van destacar la importància que tenia posar-se en mans de la ciència per saber quin risc corrien els seus ciutadans davant els episodis de pudors als seus municipis de fa anys. Aquestes tres poblacions van decidir unir-se per sufragar un estudi que costarà 300.000 euros. Cap d’ells va parlar de «regalar» els diners públics per fer aquest estudi, tal com havia dit la regidora Sandra Ramos l’any 2022 a propòsit de l’estudi tarragoní que el seu govern ha suspès. De fet, l’alcalde socialista de la Llagosta, Óscar Sierra, va dir a Porta Enrere: «Ja coneixíem algun estudi que havíem fet amb la UPC i, com que són diners dels contribuents, volíem assegurar-nos [en el sentit de triar bé l’entitat que havia de fer l’estudi]. Només teníem una oportunitat i la volíem encertar».
La suspensió de l’adjudicació del contracte va arribar un cop el procediment ja havia finalitzat i l’Ajuntament ja havia decretat que la UPC havia guanyat el concurs per davant de la Universitat Rovira i Virgili, tal com va explicar Porta Enrere en un article el 19 d’abril de 2024. La UPC havia entregat tota la documentació i, arribats a aquell punt, el desembre de l’any passat, només cabia l’adjudicació del contracte o el desistiment per part del consistori, tal com havia indicat recurrentment el departament de Contractació «per tal de no lesionar els drets de les empreses licitadores i per finalitzar l’expedient d’acord amb la legislació contractual».
L’1 de febrer d’enguany, tres mesos més tard que la regidoria d’Hisenda resolgués que la UPC havia guanyat el concurs, el regidor de Medi Ambient, Guillermo García de Castro, demanava a Contractació una moratòria per a l’adjudicació del contracte.
Aquella moratòria, que no permetia adjudicar però que tampoc desestimava el contracte, suposava, segons els experts consultats per Porta Enrere, una vulneració de la legislació vigent, podent incórrer en un delicte de prevaricació. «S’ha incomplert totalment amb el que requereix la Llei de Contractes del Sector Públic (LCSP) perquè, un cop rebuda la documentació de la UPC per part de l’Ajuntament, la llei és clara en exigir que l’òrgan de contractació ha d’adjudicar el contracte abans dels cinc dies hàbils següents a la recepció de la documentació», Aitana de la Varga en aquell article de Porta Enrere el 19 d’abril d’enguany.
Com s’explicava en aquell reportatge, «altres juristes consultats per Porta Enrere, i que han preferit quedar en l’anonimat, també apunten al fet que l’actuació del consistori en aquest cas podria arribar a constituir un delicte de prevaricació, tot citant l’article 404 del codi penal: “A l’autoritat o funcionari públic que, sabent de la seva injustícia, dictés una resolució arbitrària en un assumpte administratiu, se’l castigarà amb la pena d’inhabilitació especial per a la feina o càrrec públic i per a l’exercici del dret de sufragi passiu per un període de nou a quinze anys”».
L’Ajuntament no vol parlar
Vist que el termini de la suspensió finalitza el pròxim 28 de novembre —tal com indiquen l’informe de Contractació i la resolució de la regidora d’Hisenda, Isabel Mascaró— Porta Enrere s’ha posat en contacte amb l’Ajuntament de Tarragona per tal de saber si el consistori adjudicarà, tal com consta en els documents esmentats, el contracte a la UPC.
En el moment de la publicació d’aquest article, tot i la insistència d’aquest mitjà, que fins i tot va accedir a enviar una sèrie de preguntes per escrit sobre aquest assumpte la setmana passada quan inicialment s’havia demanat parlar per telèfon amb el regidor de Medi Ambient, Guillermo García de Castro, l’Ajuntament no ha respost les qüestions enviades, al·legant que aquest és un tema que encara està sobre la taula, tot i que només falten dos dies per finalitzar la suspensió de la tramitació.
Porta Enrere ha pogut contactar amb García de Castro per telèfon, però el màxim responsable polític de la regidoria de Medi Ambient de l’Ajuntament de Tarragona s’ha negat en rodó a fer declaracions a aquest mitjà sobre l’adjudicació de l’estudi de la qualitat de l’aire i, per tant, a confirmar o desmentir la voluntat del seu departament i del consistori de tombar l’adjudicació de l’estudi de la qualitat de l’aire.
Foto: Ajuntament de Tarragona.