Contacte: redaccio@portaenrere.cat

Ciutat, General El pas de Masterchef Celebrity per Tarragona deixa una factura de gairebé 48.000 euros al...

Comentaris (0) /

Avatar photoEscrit per:

«Volem que la prova d’avui sigui un homenatge als Jocs Mediterranis i a l’esperit de sacrifici i superació de tots els esportistes», deia Pepe Rodríguez, un dels tres membres del jurat del programa Masterchef Celebrity des de l’arena de l’amfiteatre de Tarragona. L’objectiu del Patronat de Turisme, impulsor perquè aquest reality show de Televisión Española aterrés a Tarragona, era promocionar la ciutat arreu de l’Estat però, sobretot, promocionar també els Jocs Mediterranis, que es van celebrar del 22 de juny a l’1 de juliol del 2018. «És precisament l’esport allò que avui ens ha dut a Tarragona. Aquesta ciutat ha estat triada pel Comitè Olímpic Internacional per acollir la divuitena edició dels Jocs Mediterranis […] Enguany, 4.000 atletes de 26 nacionalitats diferents mesuren les seves forces davant l’exigent mirada de 1.000 jutges i més de 150.000 espectadors», afirmava Eva González, presentadora del programa, davant dels concursants entre els quals hi havia l’exnedadora de sincronitzada Ona Carbonell, el director de cinema Santiago Segura o l’escriptor i presentador Boris Izaguirre.

El programa, que es va rodar el 13 de juny, és a dir, poc més d’una setmana abans de la inauguració dels Jocs, no es va emetre, però, fins al 7 d’octubre. La promoció de la cita olímpica, per tant, queda força en entredit perquè quan es va emetre el programa a TVE els Jocs Mediterranis feia tres mesos que havien finalitzat. A més, els altres dos membres del jurat, Samantha Vallejo-Nágera i Jordi Cruz, van dir als concursants abans de la prova que «havien de cuinar per a 80 esportistes que estaven competint en els Jocs», un fet totalment fals perquè els atletes no havien arribat a Tarragona i realment els comensals eren majoritàriament ciutadans de Tarragona, alguns d’ells esportistes, això sí, i també voluntaris dels Jocs, amb la seva equipació corresponent.

En la data d’emissió del capítol de Masterchef Celebrity a Tarragona ja se sabia que els espectadors que havien presenciat en directe les proves esportives no havien estat 150.000 com havia pronosticat Eva González en el programa, sinó 30.000, que va ser el nombre d’entrades que el Comitè Organtizador va admetre haver venut. Era, per tant, cinc vegades menys que la xifra que havia dit la presentadora i només un 15% de totes les que s’havien posat a la venda (unes 200.000). Porta Enrere va demanar el detall de la venda d’entrades de la cita esportiva fa mesos. L’Ajuntament i la Fundació Tarragona 2017 mai han entregat una documentació que hauria de ser pública, tal com va resoldre la Comissió de Garantia d’Accés a la Informació Pública (GAIP) després d’una reclamació de Porta Enrere. L’Ajuntament i la Fundació, obligats per la resolució de la GAIP, van recórrer, però, al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya per tal de no entregar la documentació i es van gastar 3.000 euros en l’esmentat recurs, que encara no està resolt.

El rodatge del programa Masterchef Celebrity a Tarragona va generar controvèrsia entre els diferents partits polítics del consistori perquè la productora del programa, Shine Iberia, no havia pagat cap mena de taxa per rodar en les diferents localitzacions de la ciutat. El ple de l’Ajuntament va decidir declarar l’amfiteatre i la platja de Tamarit d’interès públic i deslliurar d’aquesta manera a la productora del pagament de l’impost. PSC, PP, Ciutadans i ERC van votar a favor d’aquesta mesura, el PDeCAT es va abstenir i la CUP i Iniciativa van votar en contra. Segons publicava el Diari de Tarragona en la seva edició del 15 de juny, els dos partits que s’oposaven a deslliurar de la taxa a Masterchef Celebrity «posaven en dubte que aquest ‘regal’ fos realment un avantatge per a Tarragona i la seva promoció exterior». La declaració d’espais d’interès públic va arribar, a més, quan la gravació del programa ja s’havia produït, un fet que va generar malestar entre diverses formacions polítiques.

La regidora de Turisme, Imma Rodríguez, assegurava que «60 segons en un programa de Prime Time com Masterchef estan valorats entre 190.000 i 270.000 euros i, per tant, el ‘regal’ de la taxa és un petit peatge en comparació amb el retorn» que aportaria el programa. De fet, en un article publicat a El Confidencial es posava en dubte aquestes xifres de la regidora Imma Rodríguez. Tot i ser un text del 2014, aquell mitjà explicava que els patrocinis a la televisió pública espanyola eren molt més barats que en les televisions privades, allunyant-se molt de les xifres de la regidora i assegurant que un patrocini per a un programa de TVE podria ser d’entre 12.000 i 18.000 euros a la setmana. En altres mitjans, les xifres del preu de publicitat per un minut també s’allunyen força del preu esmentat per la regidora.

El cost real de Masterchef Celebrity

Porta Enrere ha pogut saber, però, que el cost per a les arques públiques del reality show de cuina no va constar només en la falta d’ingressos de les taxes municipals pel fet de rodar en diverses ubicacions de la ciutat, sinó que, a més, el Patronat de Turisme va gastar 47.582,46 euros en el programa, tal com consta en la documentació oficial a la qual ha tingut accés aquest mitjà. La partida més gran va ser de 16.164,97 euros en concepte «d’allotjament equip gravació i dietes».

La resta de partides són:

  • «Servei de transport i d’acompanyament  per les localitzacions de Tarragona»: 254,10 euros.
  • «Servei preventiu d’emergències sanitàries i bombers»: 314,60 euros.
  • «Subministrament/retirada i muntatge de tarimes de fusta i anivellaments sorra platja Tamarit»: 750,20 euros.
  • «Lloguer grup electrogen»: 1.391,50 euros.
  • «Transfers i càtering equip gravació»: 2.925,80 euros.
  • «Trasllats en AVE equip de producció»: 11.372,02 euros.
  • «Manutenció equip producció, participants i jurat»: 5.092,40 euros.
  • «Lloguer furgoneta per trasllats interns personal»: 8.301,68 euros.
  • «Contractació Phoenix vigilancia y seguridad S.A.»: 392,04 euros.
  •  «Contractació Rodamons» (el grup que s’encarrega de Tarraco Viva i Història Viva): 623,15 euros.

Aquesta despesa podria ser, però, encara més gran. Existeix un altre document oficial del Patronat de Turisme de Tarragona, la relació dels contractes menors, on una factura amb la mateixa numeració (2018/369) i que fa referència a Masterchef té una quantitat diferent en ambdós documents. En la relació anterior, correspon a «Transfers i càtering equip gravació» (2.925,80 euros) però en la relació de contractes menors la quantitat d’aquesta factura és de 3.339,60 euros.

Però Masterchef Celebrity no va ser l’únic programa que va pagar el Patronat de Turisme. Hi ha dos programes de ràdio que també van comportar despeses per les arques públiques. Un és el programa de Radio Nacional de España (RNE) No es un día cualquiera, que va costar 3.556,3 euros, dels quals, 1.209,78 euros corresponen a factures als restaurants Degusta i Xaloc. L’altre és un programa que s’emet per internet a través de Capital Radio, Miradas Viajeras, que va costar 2.342,50 euros, dels quals, 1.613 euros corresponen a factures dels restaurants Palau del Baró, Entrecopes, Xamfrà del Fòrum, Degusta i Les Voltes. Aquest programa va rebre, a més, 10.000 euros del Patronat de Turisme en concepte de contractació d’una campanya turística.

De fet, la despesa en mitjans de comunicació del Patronat de Turisme és molt gran. Al 2018 va ser de 75.359,65 euros (quantitat a la qual s’hauria de sumar les partides esmentades anteriorment, la de Masterchef i la dels dos programes de ràdio):

  • Revista Hoteltur: 3.025 euros
  • Enoguia: 1.210 euros
  • Revista i: 2.541 euros
  • Reportatge turisme familiar, sol i platja a Hosteltur: 3.025 euros
  • Campanya online promoció App Imageen Tarraco: 3.101,88 euros
  • Guia Costa Dorada Magazine: 1.000 euros
  • Circdetarragona: 600 euros
  • Fet a Tarragona: 484 euros
  • Circdelacultura: 600 euros
  • Cope: 5.445 euros
  • Diari de Tarragona: 12.705 euros
  • Més Tarragona: 544,50 euros
  • A Punt TV: 11.495 euros
  • Cap Catalogne: 1.210 euros
  • Global Markom, contractació central de mitjans campanyes publicitàries: 9.951,58
  • Catàleg Golf Costa Daurada: 826,45 euros
  • El País: 4.235 euros
  • La Ciutat: 605 euros
  • La 8 Zaragoza TV local: 1.210 euros
  • RV Edipress: 11.545, 24

L’amfiteatre, una joia arquitectònica de 2.000 anys?

«Aspirants, benvinguts a l’amfiteatre romà de Tarragona. Està tan ben conservat que costa de creure que es construís fa més de dos mil anys», deia la presentadora Eva González als concursants de Masterchef a l’inici de la prova d’exteriors del programa. Algú li hauria d’haver dit a González, però, que la major part de l’amfiteatre de la ciutat és una reconstrucció amb materials moderns de les dècades 60 i 70 del segle passat i que l’estat de conservació no és tan bo com sembla, tal com va confirmar un dels tres vicepresidents d’Icomos Espanya a Porta Enrere la setmana passada arran d’una entrevista en relació a la inspecció d’aquest organisme sobre l’estat del patrimoni històric de la ciutat. Un anàlisi d’un expert que no deixava en un bon lloc el premi rebut per la ciutat com a «Millor destinació arquitectònica europea del 2018». Un premi que, tal com va demostrar Porta Enrere en un article del passat 26 d’abril, no era tan prestigiós com el Patronat de Turisme va voler fer creure i que, a més, va costar uns diners a aquest organisme en concepte de publicitat en una pràctica purament de màrqueting per part de l’emissor dels premis.

Col·labora
Porta Enrere és un mitjà completament independent que no rep publicitat pública ni privada. Per fer possible el periodisme d'investigació lliure cal el suport de la ciutadania.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Accepta cookies
Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar l’experiència d’usuari, analitzar el trànsit del lloc web i personalitzar el contingut. En fer clic a "Accepta les cookies", accepteu l’ús de les cookies descrites a la nostra Política de cookies. També podeu configurar quines cookies voleu acceptar fent clic a “Configurar les cookies”.